BIAŁY DZIEŃ w grupach najmłodszych7.02.2016 16:37
Chociaż za oknem pogoda mało zimowa, to jednak 2 lutego w grupach najmłodszych zrobiło się biało. Stało się to za sprawą BIAŁEGO DNIA zorganizowanego w ramach projektu „Kolorowe dni” w grupach najmłodszych „Promyczki” i „Słoneczka”.
„Biały Dzień” przebiegał pod hasłem „Hej, zimo biała”. Dominującą barwą w stroju każdego maluszka oraz pań była w tym dniu oczywiście biel. Zabawy z kolorem białym rozpoczęły się odszukiwaniem białych akcentów we własnym stroju i białych przedmiotów w otoczeniu, a także nazywaniem przedmiotów wyciągniętych z „worka białych skarbów”. Nie zabrakło oczywiście zagadek związanych z białą porą roku – zimą. Wszyscy wspólnie pląsaliśmy w takt muzyki o charakterze zimowym, „śnieżynki” wirowały, a „bałwanki” maszerowały. Wiele radości dostarczyła dzieciom bitwa na gazetowe „śnieżki” – „śnieżynki” kontra „bałwanki” oraz zabawa z chustą animacyjną „Śnieżyca”. Zwieńczeniem „białego dnia” było wykonanie prac plastycznych – wyklejanie bałwanków z różnych materiałów. Z gazetowych kulek także powstał bałwanek 🙂 Cały dzień upłynął w radosnej, białej atmosferze.
Dziękujemy rodzicom za ubranie dzieci w białe stroje. Kolejnym kolorowym dniem u maluszków będzie dzień czerwony.
Projekt edukacyjny
„Kolorowe dni”
w grupach najmłodszych
„Promyczki” i „Słoneczka”
Kolory są nieodłącznym elementem naszego otoczenia. Wpływają na emocje, doznania, rozumienie świata i relacje z innymi. Są elementem wyrazu i nawet mimowolnie stanowią środek komunikacji międzyludzkiej. Umiejętność zabawy kolorami i rozpoznawania ich znaczenia jest jednym z elementów wychowania. W konsekwencji wpływa na wrażliwość, estetykę i rozwój kreatywności.
Znajomość kolorów i umiejętność ich rozpoznawania nie jest wrodzona. Dziecko musi się tego nauczyć. W świat kolorów wprowadzamy dziecko powoli i spontanicznie. Nauki kolorów i ich utrwalania uczymy poprzez zabawę.
Zabawa kolorami jest jednym ze sposobów poznawania świata przez dzieci. Daje możliwość spontanicznej zabawy z rówieśnikami, rozwija umiejętność współdziałania, podporządkowania się i obcowania z innymi. Otaczające nas kolory rozwijają myślenie, inteligencję, wyobraźnię.
Cele projektu
Głównym zamierzeniem projektu jest podejmowanie różnorodnych działań dotyczących poznawania, nazywania kolorów, zabaw z kolorami. Działania te będą realizowane podczas zajęć integrujących obydwie grupy.
Cele:
– utrwalanie umiejętności rozpoznawania kolorów;
– stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci;
– stworzenie atmosfery radosnych przeżyć i wesołej zabawy,
– integrowanie dzieci młodszych z obydwu grup podczas wspólnej zabawy,
– uwrażliwianie na piękno otaczającego świata,
– rozbudzanie i ukierunkowanie aktywności dzieci,
– kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania,
– rozumienie konieczności ochrony przyrody.
Czas realizacji:
Projekt edukacyjny „Kolorowe dni” będzie realizowany od stycznia do czerwca 2016 roku, raz w miesiącu wg harmonogramu.
Harmonogram imprez
l.p. Miesiąc Kolor
1. Styczeń Biały Hej, zimo biała
2. Luty Czerwony Walentynki
3. Marzec Żółty Dzień Słońca
4. Kwiecień Zielony Dzień Ziemi i Przyjaciół Lasu
5. Maj Niebieski Święto Niezapominajki
6. Czerwiec Pomarańczowy Święto Marchewki i Pomarańczy
Przewidywane efekty:
Po zakończeniu projektu dziecko:
– wzbogaci wiedzę przyrodniczo – ekologiczną;
– będzie rozpoznawać barwy podstawowe i wybrane barwy pochodne;
– będzie świadome konieczności zdrowego odżywiania;
– będzie chętnie uczestniczyć w zajęciach przedszkolnych.
Oprac. M.J., K. CH-T., M.L.