Realizacja projektu edukacyjnego „Alfabet Logopedyczny” na zajęciach logopedycznych24.06.2025 18:26
W roku szkolnym 2024/2025 w ramach zajęć logopedycznych realizowaliśmy Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Alfabet Logopedyczny”, którego celem jest wspieranie prawidłowego rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz promowanie profilaktyki logopedycznej. W realizacji zadań projektowych uczestniczyły dzieci z oddziałów przedszkolnych: TYGRYSKI, PSZCZÓŁKI, KOTKI oraz PANDY. W trakcie trwania projektu wykonano 10 tematycznych zadań, które w atrakcyjny sposób wspierały rozwój aparatu mowy, umiejętności oddechowych, słuchu fonemowego, koncentracji i sprawności manualnej. Zrealizowane zadania:
- B – bańki
Cel: Ćwiczenie oddechowe wzmacniające mięsień okrężny ust.
Opis: Dzieci wydmuchiwały bańki mydlane, wykorzystując gotowe zestawy lub własnoręcznie przygotowany płyn.
- E – eliksir
Cel: Ćwiczenie mięśnia okrężnego warg, wydłużanie fazy wydechowej.
Opis: Dzieci dmuchały przez słomkę do kubeczka, z którego wydobywała się piana, tworząc magiczny „eliksir”.
- F – fajna rakieta
Cel: Kształtowanie prawidłowego toru oddechowego.
Opis: Dzieci dmuchały na papierowe rakiety z włóczkowymi „płomieniami”, by przesuwały się po stoliku, ćwicząc w ten sposób prawidłowy oddech.
- g – gimnastyka buzi i języka
Cel: Usprawnianie narządów artykulacyjnych, rozwijanie koncentracji.
Opis: Zabawa w memory z ilustracjami i ćwiczeniami logopedycznymi aktywizowała mowę i pamięć dzieci.
- K – kolorowa głowa
Cel: Ćwiczenie rozumienia poleceń, orientacji przestrzennej i motoryki małej.
Opis: Dzieci uzupełniały rysunek głowy zgodnie z instrukcjami nauczyciela, rozwijając słuch, percepcję i sprawność manualną.
- ł – łódź
Cel: Ćwiczenie wyrazistości mowy.
Opis: Dzieci powtarzały i utrwalały głoski, sylaby, wyrazy lub wyrażenia dźwiękonaśladowcze zapisane na szablonie łodzi.
- N – naśladuj mnie
Cel: Usprawnianie narządów mowy i zachęcanie do aktywnej zabawy.
Opis: Dzieci losowały i prezentowały zadania logopedyczne – naśladowały mimikę, dźwięki, ruchy ust i języka, ucząc się przez zabawę.
- O – odkryj obrazek
Cel: Rozwijanie wrażliwości słuchowej oraz usprawnianie aparatu mowy.
Opis: Dzieci losowały obrazki i powtarzały odpowiadające im dźwięki. Zabawa miała formę gry memory z elementami dźwiękonaśladowczymi.
- S – smok
Cel: Wzmacnianie mięśni oddechowych.
Opis: Dzieci samodzielnie wykonały smoka z rolki i bibuły. Dmuchając przez rolkę, wprawiały paski bibuły w ruch – smok „ział ogniem”.
- T – tęcza
Cel: Wydłużanie fazy oddechowej, kształtowanie prawidłowego toru oddechowego.
Opis: Dzieci stworzyły papierową tęczę i dmuchały na nią, ćwicząc siłę i kontrolę oddechu. Przypominano o prawidłowym torze oddechowym – wdech nosem, wydech ustami.
Zrealizowane zadania były źródłem radości i motywacji do ćwiczeń, a przy tym wspierały rozwój kompetencji językowych, społecznych i poznawczych dzieci. Projekt „Alfabet Logopedyczny” został bardzo pozytywnie odebrany przez dzieci, rodziców oraz nauczycieli i z pewnością przyczynił się do poprawy umiejętności komunikacyjnych uczestników.