„Gramy w zielone”-realizacja projektu w grupie PSZCZÓŁKI20.06.2025 20:39

W mijającym roku szkolnym grupa PSZCZÓŁKI realizowała Ogólnopolski projekt edukacyjny ph. „Gramy w zielone”, autorstwa Kariny Perkowskiej. Głównym celem realizowanego projektu było kształtowanie postaw proekologicznych wśród dzieci oraz rozwijanie świadomości na temat ochrony środowiska, przyrody i zasobów naturalnych poprzez zabawę, eksperymentowanie i działania praktyczne.

Cele szczegółowe:

  • zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ochrony środowiska naturalnego;
  • budzenie wrażliwości na piękno otaczającej nas przyrody;
  • tworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą i dokonywania obserwacji zjawisk przyrodniczych występujących w różnych porach roku;
  • przekazywanie dzieciom podstawowych wiadomości o ekosystemach, obiektach i zjawiskach przyrodniczych znajdujących się w najbliższym środowisku;
  • poznanie znaczenia zieleni dla zdrowia człowieka;
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko;
  • uświadomienie i upowszechnianie wiedzy o segregacji odpadów, wdrożenie do selektywnej zbiórki odpadów przez cały rok;
  • rozumienie potrzeby pomagania zwierzętom w czasie zimy, dokarmianie ptaków;
  • rozwijanie zainteresowań dzieci źródłem pochodzenia żywności;
  • zapoznanie dzieci z podstawowymi zadaniami ochrony zwierząt;
  • kształtowanie postaw twórczych w kontaktach z przyrodą.

Działania zrealizowane w ramach projektu:

  • „Jesienny korowód”– powitanie nowej pory roku w jesiennych barwach;
  • „Kącik przyrody” – założenie kącika przyrodniczego w sali, aktualizowanie zgodnie z porą roku;
  • „Obchody nietypowych dni” związanych z przyrodą i ekologią – Dzień Jabłka, Dzień Ziemi;
  • „Ekologiczne prace plastyczne”– działania plastyczne z wykorzystaniem darów przyrody oraz innych materiałów;
  • „Zielony ogródek” – sianie, sadzenie roślin, kwiatów, dbanie o ich prawidłowy rozwój;
  • „Wycieczki”– obserwacja i zdobywanie wiedzy przyrodniczo – ekologicznej;
  • „Mały obserwator”– obserwacja przyrody podczas spacerów, wycieczek, zabaw na świeżym powietrzu;
  • „Eko-pejzaż” – układanie obrazów z darów natury (kamienie, liście, szyszki, patyki itp.);
  • „Gra kółkokrzyżyk” – przygotowanie elementów do gry z darów natury, wspólna zabawa;
  • „Ekologiczna orkiestra” – gra na patykach, gazetach;
  • „Zabawy badawcze” – przeprowadzanie doświadczeń, eksperymentowanie;
  • „Potrafię segregować śmieci” – utrwalanie nawyku segregacji śmieci, szukanie pojemników do recyklingu podczas spacerów;
  • „30 minut bez prądu” – codziennie o stałej porze wyłączanie w sali wszystkich urządzeń elektrycznych, zwracanie uwagi na oszczędzanie energii elektrycznej.

Relacje z wykonanych zadań zamieszczane były na facebookowej grupie projektowej.

Podczas realizacji działań projektowych dzieci rozwinęły kompetencje społeczne, umiejętność współpracy, odpowiedzialności. Działania praktyczne, połączone z zabawą i ruchem na świeżym powietrzu, skutecznie utrwalały wiedzę ekologiczną przedszkolaków.

Obejrzyj galerię zdjęć 🙂 

Strona główna O nas Grupy Galeria Kącik dla rodziców Kontakt