W mijającym roku szkolnym grupa PSZCZÓŁKI realizowała Ogólnopolski projekt edukacyjny ph. „Gramy w zielone”, autorstwa Kariny Perkowskiej. Głównym celem realizowanego projektu było kształtowanie postaw proekologicznych wśród dzieci oraz rozwijanie świadomości na temat ochrony środowiska, przyrody i zasobów naturalnych poprzez zabawę, eksperymentowanie i działania praktyczne.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ochrony środowiska naturalnego;
- budzenie wrażliwości na piękno otaczającej nas przyrody;
- tworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą i dokonywania obserwacji zjawisk przyrodniczych występujących w różnych porach roku;
- przekazywanie dzieciom podstawowych wiadomości o ekosystemach, obiektach i zjawiskach przyrodniczych znajdujących się w najbliższym środowisku;
- poznanie znaczenia zieleni dla zdrowia człowieka;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko;
- uświadomienie i upowszechnianie wiedzy o segregacji odpadów, wdrożenie do selektywnej zbiórki odpadów przez cały rok;
- rozumienie potrzeby pomagania zwierzętom w czasie zimy, dokarmianie ptaków;
- rozwijanie zainteresowań dzieci źródłem pochodzenia żywności;
- zapoznanie dzieci z podstawowymi zadaniami ochrony zwierząt;
- kształtowanie postaw twórczych w kontaktach z przyrodą.
Działania zrealizowane w ramach projektu:
- „Jesienny korowód”– powitanie nowej pory roku w jesiennych barwach;
- „Kącik przyrody” – założenie kącika przyrodniczego w sali, aktualizowanie zgodnie z porą roku;
- „Obchody nietypowych dni” związanych z przyrodą i ekologią – Dzień Jabłka, Dzień Ziemi;
- „Ekologiczne prace plastyczne”– działania plastyczne z wykorzystaniem darów przyrody oraz innych materiałów;
- „Zielony ogródek” – sianie, sadzenie roślin, kwiatów, dbanie o ich prawidłowy rozwój;
- „Wycieczki”– obserwacja i zdobywanie wiedzy przyrodniczo – ekologicznej;
- „Mały obserwator”– obserwacja przyrody podczas spacerów, wycieczek, zabaw na świeżym powietrzu;
- „Eko-pejzaż” – układanie obrazów z darów natury (kamienie, liście, szyszki, patyki itp.);
- „Gra kółko–krzyżyk” – przygotowanie elementów do gry z darów natury, wspólna zabawa;
- „Ekologiczna orkiestra” – gra na patykach, gazetach;
- „Zabawy badawcze” – przeprowadzanie doświadczeń, eksperymentowanie;
- „Potrafię segregować śmieci” – utrwalanie nawyku segregacji śmieci, szukanie pojemników do recyklingu podczas spacerów;
- „30 minut bez prądu” – codziennie o stałej porze wyłączanie w sali wszystkich urządzeń elektrycznych, zwracanie uwagi na oszczędzanie energii elektrycznej.
Relacje z wykonanych zadań zamieszczane były na facebookowej grupie projektowej.
Podczas realizacji działań projektowych dzieci rozwinęły kompetencje społeczne, umiejętność współpracy, odpowiedzialności. Działania praktyczne, połączone z zabawą i ruchem na świeżym powietrzu, skutecznie utrwalały wiedzę ekologiczną przedszkolaków.
Obejrzyj galerię zdjęć 🙂